آثار اجتماعی نماز

1 – نظم و ا نضبا ط    یکی ا ز ارکا ن مهم هر جا معه ، وجود نظم و ا نضبا ط ا ست ، در سایه نظم ، زندگی ا جتما عی امکا ن پذیر و ا ستمرا ر می یا بد. لازمه ی پیشرفت و موفقیت در هر کاری ، رعا یت نظم و برخوردی ا ز انضبا ط ا ست. احکا م دین مبین ا سلا م واجرای آ نها ، نوعی نظم وا نضباط دقیق را بر زندگی فرد حاکم می کند . نما ز روح نظم و انضبا ط را در فرد ایجاد می کند و پا یداری در آ ن ، ا ین روح را در او درونی و نها دینه می کند. هرمسلما ن با ید در روز ، پنج نوبت نما ز درزما ن معین ا قامه نماید ، اقا مه ی نماز با رعا یت ترتیب وتوا لی منظمی، عملی می شود. درنما زجما عت ، تشکیل صفوف منظم وهما هنگی نمازگرا ن در مراحل مختلف نماز، نیز ا ز نظم و قاعده ی خاصی تبعیت می شود. نما ز اول وقت نیز بسیار سفا رش شده است و برای آ ن فضیلت زیادی قا ئل  شده اند. هر مسلمان با ید ا و قا ت نما ز را بشناسد ، نما ز خودرا در وقت معین بخواند و این اعما ل درهر روز تکرا رمی شود.
 ا میر مومنا ن حضرت علی (ع ) می فرماید:
        « ا نسا ن با ا یما ن باید شبانه روز خود را به سه قسم تقسیم کند زمانی برای   نیا یش وعبادت ، زمانی برای تامین هزینه های زندگی و زمانی را برای  واداشتن نفس به لذت هایی که حلا ل و ما یه ی زیبا یی ا ست.»( نهج البلاغه ، حدیث شماره ی 396 ، ص 1014)
   ا ین موضوعا ت نه تنها ارزش وقت و زما ن را به مومنان یا د آ وری می کند، بلکه تمرین وقت شناسی ونظم است.ا قا مه ی نمازبه ا شخا ص درس ا نضبا ط می دهد. شخصی که خود را مقید می کند در روز سه یا پنج نوبت درزما ن مشخص و محدود  به ا قا مه ی نما ز بپردا زد  وا عتقاد دا شته باشد هرچه به اول وقت نزدیکتر با شد ، فضیلتش بیشتر ا ست ، شخص منظمی خواهد شد که نظم و انضبا ط در ا و به عا دتی پایدار تبدیل شده ا ست که او را وا می دارد تا در  سا یر کارها  و امور نیز منظم  با شد.

2 – وحد ت و همدلی   در ا سـلا م نما ز جما عت بسیا ر سفارش و مورد تا کـید  قرا ر گرفته ا ست ، یکی ا ز آ ثا ر نمازهای جماعت ، نزدیک شدن دلهای مومنا ن به یکدیگر ا ست.

وقتی مسلما نا ن در نما ز جماعت حا ضر می شوند، یکدیگر را می شنا سند ، با هم آ شنا می شوند ، دوستی و صمیمیت  میان آ نها پدید می آ ید ، با هم ا نس می گیرند و مهر ومحبت در میا ن آ نا ن بوجود می آ ید. روح اخوت و برا دری در میا ن آ نها شکل می گیرد. وقتی نما ز گزا ران  در صفوف به هم فشرده ی نما ز، صرف نظر از این که از چه طبقه و صنفی می با شند ، شا نه به شانه در کنار هم قرا ر می گیرند و اعما ل هما هنگی ا نجا م می دهند و هد ف مشترکی را دنبا ل می کنند ، همه یک قبله دارند ، سخنا ن  وا حدی بر زبا ن جاری می کنند ، دست برادری به هم می دهند وبرای هم دعا می کنند و اطمینان دارند که خدا وند به اجتما ع آ نا ن خیر و برکت می دهد وبا آ نا ن همرا ه است ، یگانگی و اتحاد ، همدلی و یک رنگی و برا دری و برا بری  میا ن آ نا ن ا ستوار می شود.  خداوند کریم در سوره ی توبه آ یه ی 11 یکی ا زشروط برا درایما نی شدن را نماز می دا ند و  می فرما ید:

       « فَاِ ن تا بُوا و اَ قا مُوا الصَّلوة وَا تَوُا الزَّکوةَ فَاِ خوانُکُم فِی الدّینِ »
ا ین آ یه بیا ن می دارد که اقا مه ی نما ز به برا دری مسلما نان می انجا مد زیرا با نما ز ا ست که مسلما نان معا نی مشترک فرا وا نی پیدا می کنند.

 3 – مرد مداری   در نماز نه تنها پرودگا ر را بزرگ می شماریم و بر درگاهش رکوع وسجده می کنیم بلکه بندگا ن ا و را به تبعیت از خودش که می فرما ید « وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی آ دَم »  مورد احترا م و تکریم قرا ر  می دهیم ا ما م صا دق ( ع ) می فرما ید:
  « کسی که دین خدا را بزرگ دارد ، حق برا درا ن دینی ا ش را بزرگ می دارد و آ ن که دین خود را سبک می شمارد برادرا ن خود را خوا ر می دا رد. »( راشدی، 1381: 348)
    در جای جای  نماز تکریم ا نسا نها نهفته ا ست در« سوره حمد» خدا را از آ ن جهت ستا یش  می کنیم که پروردگار جها نیا ن ا ست « اَلحَمدُ للهِ رَبَّ العَا لَمین » . با ا ینکه فرد نما ز می خواند ولی بسیاری ا ز ا فعال ما نند « نَعبُدُ » ، « نَستَعین » ، « اِ هدِنا »  به صورت جمع به کار برده    می شود. در قنوت مردما ن را دعا می کنیم و در سلام نماز ضمایر و صیغه ها ی جمع ما نند « عَلَینا » ، « عِباد » ، « صا لِحین » و « عَلَیکُم » را به کار می بریم.
       در اسلام نما زجما عت یعنی به همراه مردم دیگر نماز خواندن ، بسیار فضیلت ، ثواب  و ارزش  دارد و مورد تا کید قرار گرفته ا ست وبرخی نمازها مانند نما زجمعه را فقط می توان با جما عت خواند. وقتی ما می پذیریم که در کنار دیگرا ن نماز جما عت بر پا کنیم این معنی را    می رساند که برای دیگرا ن ارزش و احترا م قا ئل هستیم.
خداوند بزرگ در سوره ی فتح آ یه ی 28و29 در خصوص ویژگیهای مومنان می فرماید:
   « مومنا ن کسا نی هستند که با کا فران سخت وخشن ودر میان خود نرم ومهربان هستند با   یکدیگر رکوع وسجود می کنند و فضل وا حسان خدا می جویند وخشنودی او طلب می کنند.»
 اما م علی ( ع ) می فرماید:
    « شیعیا ن ما را با د و خصلت بیازمائید ، وقت نماز را حفظ می کنند وبا برا درا ن دینی خود همدردی و موا سا ت دارند.»( .»(ناطقی ،1381  :  36)
همچنین در سوره ی بقره آ یه ی 84 آ مده ا ست:
                   « با مردم سخن نیک بگویید و نما ز را بپا دارید.»
در روا یا ت و ا حاد یث همچنین آ مده ا ست اگر بین دو مسلمان کدورت پیش آ ید و با هم قهر کنند ورابطه عا طفی و ا نسا نی آ نها قطع گردد نماز آنها اشکا ل دارد.در این آیات و حدیث ، داشتن رابطه ی خوب با مردم در کنار نماز  ، نشا نه ی مومنا ن و شیعیا ن ذکر گردیده است و نما ز ، مردمداری ، مهربا نی وهمدردی با مردم ، مکمل یکدیگر معرفی شده اند.

4 – کنترل ا جتماعی
  هرجا معه برای اینکه اعضا یش ا ز هنجارها وقوا نین آ ن پیروی کنند ، اهرمها و مکانیزم های دارد که به آ ن کنترل ا جتماعی می گویند. در جا معه ی دینی ودر بین دیندارا ن نیز مکانیزم های وجود دارد که ا فرا د را ا زهنجار شکنی ، قانون گریزی ، کجروی و فسق و فجور باز می دارد. یکی از این راهها نماز است و نماز یاد خداست « اَ قِمِ الصَّلوةَ لِذِکری » وکسی که به یاد خدا ست گرد معصیت وگناه نمی رود. نما زگزارعالم را محضر خدا می داند و خداوند را همیشه شاهد و ناظر بر اعمال خود می داند وا طمینا ن داردکه پس ا زمرگ با ید پاسخگوی تمام اعما ل خوب وبد خود( ولو کوچک به ا ندازه ی دانه ی خردل ) با شد. ا ین انسا ن هیچگاه خطا نخواهد کرد زیرا     اعتقاداتش او را ا ز گناه و خطا با ز می دارد. قرآن کریم در سوره ی عنکبوت آ یه ی 45  می فرما ید:
                 « اِنَّ الصَّلوةَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَ المُنکَر»
                به راستی که نما ز ا نسا ن را از گنا هان کبیره و اعما ل نا پسند بازمی دارد.

ا قبا ل لاهوری در این را بطه می گوید:
           لا اله با شد صدف ، گوهر نما ز                     قلب مسلم را حج ا صغر نما ز
          در کف مسلم مثا ل خنجر ا ست                      قا تل فحشا ونهی ا ز منکر ا ست

ا ما م رضا ( ع ) در حکمت نما ز جما عت می فرما ید:
             « نما ز را برای با زدا شتن ا ز بسیاری ا ز معصیت ها، خدای عز وجل مقررکرده اند.»(راشدی ، 1381: 256)

     کسی که نما ز می خواند نبا ید لباسش غصبی با شد ، ا ز ما ل حرا م تهیه نشده با شد ، غذایش نیز پا ک و سا لم با شد در حدیث آ مده است ا گر کسی مشروبا ت الکلی مصرف کند، تا چهل روز نمازش قبول نیست. بنا بر این گرایش به نماز وا قا مه ی آن سبب می شود تا نما زگزا ر برای اینکه نمازش مقبول بیفتد ،از انجام امور حرام پرهیز می کند و حقوق دیگران را مراعات می کند. پیامبر خدا ( ص ) می فرما ید:
« کسی که یک لقمه ا ز حرا م بخورد ، تا چهل شب نما زش قبول نیست و دعایش  مستجا ب نمی شود.»(ناطقی ،1381  :  283)
  در قرآن کریم سوره ی هود آ یه ی 114 درباره ی نقش نما ز در از بین بردن بدیها آ مده  است:  « نما ز را در د و طرف روز و نیز در ساعات تاریکی شب بر پا دارید البته نیکو کاری های شما ، بدکاری هایتان را نابود می سازد و این نماز یاد آوری است برای اهل ذکر .»
نمازنه تنها نقش بازدارنده ای دارد بلکه قرآ ن کریم ترک آن را زمینه ی گرا یش به همه ی مفا سد می داند ومی فرما ید:
        « بعد ا زا نبیاء گروهی جا نشین آ نها شدند که نما زرا ضایع کردند و از شهوا ت پیروی کردند.»( سوره ی مریم ، آ یه ی 59)

  5 - خوش بینی وامید به آینده
      یکی ا ز نتا یج و برکا ت نما ز این ا ست که به فرد امید می دهد ، وی را به آینده خوشبین   می کند. زیرا اطمینا ن دارد که نماز بدیهایش را از بین می برد وحسنه ای است که پاداش الهی را به دنبا ل دار د. نما ز یاد خداست و کسی که به یاد خدا با شد، خدا نیز به یاد او خواهد بود. خداوند بزرگ درباره ی کسانی که نما ز بپا می دارند ، می فرما ید:
   « کسا نی که کتا ب خدا را تلا وت می کنند ونما ز را بپا دا شته و ا ز آ نچه به آ نا ن روزی داده ایم ، در نها ن و آ شکار انفا ق می کنند به تجارتی امید بسته اند که هرگز تباه نخواهد  شد.»( سوره ی فاطر، آیه ی 59)
 در سوره ی نمل آ یه ی 40 نیز آ مده ا ست :
           « هرکس شکر و سپاس نعمت های خدا را گزارد در حقیقت به نفع خویش سپاسگزاری کرده  ا ست. »
  
6 – آ را مش و امنیت
     نماز با عث پاکی روح و تهذیب نفس می شود و نما زی که با خضوع ، خشوع ، معرفت و  ا خلاص بر پا شود به نمازگزار اعتماد به نفس وعزت نفس می دهد. ا ین ا نسا ن به خا طر ایمانی که دارد ، سبک بال است ، تعلق خاطر و وابستگی دنیایی ندارد ، حوا دث تلخ و شیرین را می پذیرد و برای آ نها تحلیل منطقی دارد. وقتی ا نسا ن به یاد خداست ، سر تعظیم در مقابل غیر خدا فرود نمی آورد، فقط به خدا توکل می کند ، وهر چیزی  به غیر ا ز خدا ، در نظرش کوچک و کم ا رزش است ، روا نش زلال ، صاف و روشن ا ست ، چون ا ز بدیها دوری می کند ، آسوده خاطر و ایمن  ا ست. یاد خدا روح و روا نش را به آ را مش می رساند و نگران مواخذه و حساب و کتا ب نیست. خداوند سبحان در سوره ی رعد آیه ی 28 می فرماید:
             « اَلا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنَّ القُلُوب »
             یاد خدا آ رامش بخش دلها ست. 
همچنین در سوره ی معا رج آ یه ی 19 تا 23 آمده ا ست:
      « هما نا ا نسا ن مخلوقی طبعا سخت ، حریص و بی صبر ا ست و چون شر و زیا نی به او  رسد ، سخت بی قراری کند و چون مالی با او رسد بخل ورزد ومنع ا حسا ن نماید مگر نمازگزارا ن کسا نیکه دایم در نماز  و طاعت خدا عمر گذرانند»

ا ما م علی ( ع ) نیز می فرما ید:
         « یاد خدا ، روشنایی سینه ها و آ را مش دلهاست.»(راشدی ، 1381: 66)
همچنین می فر ما ید:
             « یا د خدا داروی انواع بیماریهای روانها ست. »( همان :70)
     نما زگزار نه تنها خود به وا سطه ی ا رتبا ط دایمی با خدا ، احساس آ را مش و قدرت می کند، بلکه برا ی حفظ ا ین ارتباط  ، بهره مندی دایمی از برکات نما ز وحسنا ت وجلب رضایت خداوند سبحان ، دایما مراقب اعمال و رفتار خود ا ست که مبادا کاری کند که بندگی ا ش زیر سوا ل رود و اعما ل نیکش ا ز بین برود ، ا یمانش سست گردد و ا زخدا دور شود. بنابرا ین به جد تلا ش می کند ، حقوق دیگرا ن را محترم بشمارد ، مردم را آ زا ر و اذیت نمی کند ، ا ز کارهای حرا م و    نا پسند دوری می نما ید و همه ی ا نسا نها برا یش قا بل احترام و برابر هستند. این ا نسا ن   اما نتدار ، درستکار و قا بل اطمینا ن ا ست ، ا فرا د و جامعه ا ز ا و ا حسا س ایمنی دارند و او نه تنها گزند و آسیبی به جا معه نمی رساند بلکه وجود ا و در جا معه آ رامش بخش ا ست و به  برقراری  امنیت و آ را مش در جا معه کمک می کند. نمازگزار در پایان نمازش می گوید « اَلسَّلا مُ عَلَینا وَعَلی عِبادِ اللهِ الصّالِحین » یعنی سلا متی و عا فیت را برای مسلما نان و بندگان صا لح خداوند ، آرزو می کند. اما م صادق ( ع ) می فرماید:   « سلام دادن در آ خر هر نماز ، موجب امنیت و امان دردنیا و آخرت ا ست.»(راشدی ، 1381 :377)
بنا برین نماز گزار موجب رحمت ، سلامت ، امنیت و امانت در جا معه ا ست.
       
7 – آ با دا نی و تکا مل فرد و جا معه
    نماز یکی ا زعوامل موثر در رشد وتعا لی فرد و جامعه می با شد. ا قا مه ی صحیح نما ز ومورد قبول خدا قرار گر فتن آ ن ، مستلزم رعا یت ا موری مانند نظا فت و شتشوی بدن ، حلا ل بودن طعا م ،خوراک ونوشید نی ، غصبی نبودن وحلا ل بودن لبا س نما زگزا رو  مکان عبا د ت و پرهیز  از بسیاری از امور و کارهای حرام و اهتما م به ا نجا م ا مور پسندیده و نیک ا ست. توجه و رعا یت  این موارد، نه تنها به رشد وتعالی فرد می ا نجا مد بلکه به توسعه وپیشرفت جامعه نیز کمک  می کند. رسول خدا (ص) می فرما ید:
            « نما ز معرا ج مومن ا ست.»(همان :202)
پیامبر اکرم ( ص) سه صفت وعمل را سبب بالا رفتن درجا ت معنوی ورشد فضایل وباعث محبوبیت  در پیشگاه خداوند می دا ند ومی فرما ید:
   « به هنگام هوا ی سرد، وضوی خوب و کا مل گرفتن ، در شور وشوق فرا رسیدن  وقت نما زبه ا نتظا رنشستن ، وحرکت به سوی ا قا مه ی نما ز جما عت وشرکت در  نما ز جما عت چه در شب و چه در روز.«( .»( ناطقی ،1381: 147 )

     ا قا مه ی نما زو ذکر و پرستش خدا وند رحما ن و سبحا ن ، با عث نزول رحمت خدا و فرا خی رزق و روزی می شود. خداوند رحما ن در سوره ی ابراهیم آ یه ی 7 می فرما ید:
      « ا گر شما بندگا ن ، شکرگزار نعمتها با شید، بر نعمتهای شما می ا فزا ئیم و اگر کفرا ن نعمت کنید ، شما را به عذا ب شدید گرفتار می کنیم. »

شاعر گوید:
              شکر نعمت ، نعمتت ا فزون کند                  کفر ، نعمت ا ز کفت بیرون کند
 
 حضرت علی ( ع ) نیز می فرما ید: 
« کسی که شکر و سپا س گزاریش زیا د با شد خیر و برکتی که ا ز راه شکرگزاری به ا و می رسد زیا د خوا هد.»(  همان : 664 )
 
پیا مبر بزرگ اسلام می فرما ید :
   « رحمت خدا به ا مت نمی رسد مگرآ نکه یکدیگر را دوست دا شته با شند به هم هدیه   دهند در اما نت خیا نت نکنند ا ز ما ل حرا م دوری کنند مهما ن نواز با شند نما ز را  بپا دارند و زکا ت ما ل خود را بپردازند. »(همان : 284)

همچنین می فرما ید:
                « نماز سفره ی گسترده ی خدا در زمین ا ست.»(راشدی : 1381 :197)
   در نما زوا ژه ی رحمت بسیار به کار رفته ا ست ، سرا سر نماز سرشار از ادای واژه ی رحمت است که رحمت وبخشندگی خداوند رحمان و رحیم را به بندگان  یا د آ وری می کند که آ نا ن که کارهای نیک و حسنه ا نجا م می دهند از رحمت خدا وند ، بهره های فرا وا ن خواهند برد. چنا نکه قبلا گفته شد نما ز سلامتی ، بهد ا شت ، آرامش ، نظم و ا نضبا ط ، امید وامنیت به فرد وجا معه می دهد که خود عوامل و شاخصها ی اصلی توسعه قلمدا د می شوند.جامعه ایی به توسعه ،آبادانی و تکامل خواهد رسید که مردمش ازبهدا شت ، تندرستی ،آرامش ، امید به آ ینده ، نظم و ا نضبا ط وامنیت برخوردار با شند. زیرا این عوامل بستر و زمینه های لازم برای  توسعه را فرا هم می کنند.
   نمازگزار باید اوقا ت نمازرا بشناسد. تلا ش برای آگا هی از اوقات نمازهای پنچگانه، یک کوشش عالمانه است که به دنبا ل آ ن روحیه و فعالیتهای علمی در جا معه شکل می گیرد. پیامبر اسلام  ( ص ) می فرماید:
  « هیچ بنده ای نیست که به ا وقا ت نماز و شناخت مواضع خورشید ، اهتمام کند،  مگر آ ن که را حت را هنگا م مرگ وجدایی از غم و ا ندوه و رهایی از عذاب  آ تش را برا یش ضما نت می کنم. روزگاری شبا نهای ا شترا ن بودیم و ا مروز  دیده با نهای خورشیدیم. »(همان :426)
    جا معه ایی که مردم آ ن به علم و تحقیق تمایل نشا ن دهند و از تفکر و  روحیه ی علمی برخوردار شوند، قله های کما ل ، پیشرفت و توسعه را به آ سانی فتح خواهند کرد و نمازمسلمانا ن را وا می دارد تا برای اقامه ی صحیح نماز به تحقیق و مطالعه بپردا زند.
               
8 – تشکیل خانوا ده و ا ستحکا م آن

     درا سلا م به ا زدواج و تشکیل خانواده بسیار اهمیت داده شده وا زآ ن به عنوان محبوب ترین بنا نزد خدا و سنت پیامبر یاد شده ا ست. رسول گرا می( ص)ا زدواج نکردن را  د وری ا ز سنت خویش می داند. دین مبین ا سلام  برای انتخاب همسر معیارهایی قائل است ا ز جمله تقوی ، پرهیزگاری و ا قا مه ی نماز. در ا سلام سفارش شده ا ست اگر کسی ا هل مسجد وجما عت نیست و عملا به عبا دت ونماز بدون عذر پشت پا می زند، اورا به عنوا ن همسر خوب انتخا ب نکنید . و اگر شخص دیندار و با تقوایی به خواستگاری آ مد به ا و زن بدهید.اسلام برای نماز و عبادت ا فراد متاهل ارزش و فضیلت بیشتری قائل ا ست. معتقد ا ست با  ازدواج دین کامل می شود و ا فرا د بهترمی توانند به کارهای نیک و پسندیده اقدام کنند و خود را  ا ز گناه و منکرا ت با ز دارندا ما م صا دق ( ع) می فرماید:
      « د و رکعت نمازی که متاهل بجای آ ورد ، برتر ا ز هفتا د رکعت نما زا ست که فرد مجرد  بپا دارد.»(نجفی ، 1365 :29)
  بنا برا ین نما زگزارا ن برا ی اینکه با نما ز خود فضیلت و ثواب بیشتری کسب کنند ،از سنت رسول الله پیروی کرده با شند ، بدیها و گناهان خود را ا زبین ببرند ، خود را ا ز پلیدیها و منکرا ت با زدارند و ایمان بیشتری کسب کنند ؛ ا زدواج می کنند وتشکیل خا نوا ده می دهند.
    ا زطرفی ا گر ا نسا ن تقوی و پرهیزگاری را پیشه ی خود سا زد و اهل نماز با شد، خود را مقید ومتعهد می داند که ا زبدیها ،      ا نحرا فا ت وا مور حرام  دوری گزیند. بعلاوه نما ز انسا ن را ا زفحشاء و منکرا ت با زمی دارد و چون بهترین و بزرگ ترین ذکر و یاد خدا می با شد، به ا نسا ن آرامش و اطمینا ن می دهد. ا ین مسائل به ا ستحکا م خا نواده کمک  می کند، خا نواده را بیمه می کند وآ رامش را برای خا نوا ده به ارمغا ن می آ ورد. تحقیقا ت نشا ن می دهد، بی بند وباری ، عدم پا یبندی به موازین ا خلا قی ، معا شرتهای ناسالم و غیر شرعی ، بی عفتی و فسا د ا خلا قی ، عوا ملی هستند که بنیاد خانواده را سست وبه فروپاشی آن و جدایی و طلا ق کمک می کند.
    یکی دیگر از عواملی که سبب دوام و بقای کانون گرم خانواده می باشد ، خوش رفتاری ومحبت به زن وفرزندان ا ست که ا سلام سفارش بسیاری در این زمینه کرده ا ست رسول خدا (ص) می فرماید:
       « بهترین شما آ نها یی هستند که برای زنا ن خود بهترند ومن بهترین شما هستم در باره ی همسرا ن خودم.»(مظاهری ،1364 : 135)
در حدیث دیگری آ مده است:
     « هرکس که محبتش به همسر خود بیشتر با شد ا یما نش به خداوند زیادتر ا ست.»(مظاهری ،  1364 :135)
در حدیثی دیگر آ مده ا ست :
 « ا گر میا ن زن و شوهر کدورت با شد یا یکدیگر را بیا زارند و بد زبانی کنند،  نما ز هیچ کدام پذیرفته نیست.»( قرائتی ،1382: 62)
         
  بررسی آیات شریف قرآن ، ا حادیث و متون ا سلامی نشا ن می دهد که در فرهنگ اسلا می نماز و ا زدواج هر دو بنا یی محبوب ، آ را م بخش و تسکین دهنده ، نور وپا ک و ترک آ نها موجب گرفتاری در آ تش جهنم خواهد شد.

   9 – جلوگیری ا ز انحطا ط فرد و جا معه
     نماز می توا ند از سقوط و ا نحطاط فرد وجا معه جلوگیری کند و وسیله محو گناهان و ا ز بین رفتن بدیها و در نتیجه مانع ا ز سقوط فرد وجامعه گردد. در قرآ ن کریم سوره ی هود آ یه ی 114 آ مده ا ست:
              « هما نا کارهای نیک ، گناهان را محو و از بین می برد.»
پیا مبر ا سلا م (ص) می فرما ید:   « گنا هانی که میان دو نما ز وا قع شود، مورد عفو قرا رمی گیرد.»(قرائتی ،1374: 66)
اما م علی ( ع) نیز می فرما ید:
             « ا گر بعد ا ز گناه ، دو رکعت نما زخوانده و ا ز خداوند ، عا فیت درخوا ست  شود، ا ثر آ ن گناه محومی شود.»(همان: 66)
ا ما م جعفر صادق (ع) نیز می فرما ید:
            « ا گر مومن تصمیم به گناه  ونا فرمانی خد بگیرد ، ا ز رزق وروزی محروم می شود.»(ناطقی ،1381:54)
    ترک نماز محرومیت ا ز رحمت خدا وتنگی معیشت و به دنبا ل آ ن فقر و ذلت ا ست.نما ز مرز میا ن کفر و ایما ن ا ست وترک نمازبه منزله دا خل در کفر ا ست و سر ا نجا م کفر ، آتش ، سقوط و ا نحطاط ا ست. خداوند رحما ن  در سوره ی حج آ یه ی 19 می فرما ید:
          « آیا نمی بینی که هر کس وهرچه در آ سما ن و زمین ا ست وخورشید، ماه ، ستارگان ، کوهها، درختان ، جنبدگان وبسیاری ا ز مردما ن خدا را می پرستندو برایش سجده   می کنند؟ وبسیارند کسانی که به خا طر عدم نیا یش و پرستش پروردگار، عذا ب بر آ نا ن   ثا بت شده ا ست وهر که را که خدا خوا رکند، هیچ ا کرا م کننده وعزت بخشنده ای برا یش   نیست.»
 نمازهما نند دژی ا ست که ا نسا ن را ا ز فحشاء ومنکرا ت با زمی دارد وراه ورود شیطا ن را مسدود می کند و با عث مصونیت فرد می شود امیر مومنا ن ( ع ) می فرماید:
           «  نما ز شیطا ن را سیه روی می کند.» (راشدی ، 1381:508)

    ترک نما ز  به ویژه نماز جمعه و جماعت باعث دوری ا ز مسلما نا ن وتفرقه و پراکندگی می شود وتفرقه می تواند به سقوط وا نحطاط بینجا مد. پیا مبر ا کرم (ص) می فر ما ید:
          «  وبدا نید که به تحقیق خدای ، تعالی ، نما ز جمعه را در همین جا که ایستاده دام  ودر همین روز و در همین ماه و از همین سال تا روز قیامت بر شما فرض کرده  ا ست. پس هرکه آ ن را در حیا ت یا د ر مما ت من از روی ا ستخفا ف یا ا نکار آ ن را ترک کند، خدا پر یشانی و پراکندگی اش را فرا هم آ ورد و در کا رش  بر کت ننهد.»(همان:514)
خدا وند کریم در سوره ی انفا ل آیه ی 46 دربا ره ی سرا نجا م اختلاف وتفرقه می فرما ید:
               «  بایکدیگر تنا زع نکنید که نزا ع سستی می آ ورد وسستی شما را زا یل می کند.»

     بی بندو باری ، اختلا ف و نزاع ، ظلم و بی عدا لتی ، فسق و فجور، افراط وتفریط ، عواملی هستند که موجبات ا ضمحلال ،سقوط وانحطا ط فرد و جا معه را فراهم می سا زند هیچ نما زگزاری به ا ین امور مبادرت نمی کند ، چنانکه پیش ا ز این گفته شد نمازگزار برای قبولی نمازش ، خلا ف شرع ا نجا م نمی دهد ، حقوق دیگران را رعایت می کند ، برای انسا نها ارزش و ا حترام قا ئل ا ست و خد مت به بندگا ن خدا را ا رزش تلقی می کند. ا قا مه ی نما زا ین ویژگیها را در انسا ن تقویت می کند. چنین جا معه ای هیچگاه در پرتگاه سقوط قرا ر نمی گیرد و همیشه به سوی کما ل و پیشرفت حرکت می کند.
10 – احیا ء و حفظ ا رزشها و سنن پسند یده   
   یکی ا ز نتا یج برپایی نما ز احیاء و حفظ وگسترش سنن الهی در روی زمین ا ست. نما زگزا ر هر روز چندین بار با خلوص نیت می خوا ند « اِهدِنا ا لصِّراطَ اَلمُستَقیم ، صِرا طَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ ا لمَغضوبِ عَلَیهِم وَلَا الضّالّین » خدایا ما را به راه را ست هدایت  فرما ، را ه آ نا ن که به آ نها ( ا نبیا ء و ا ولیاء ) ا نعا م فرمودی ، نه راه کسا نی که مورد غضب قرا ر گرفتند یا  آ نها یی که گمراه شدند. نما ز گزا ر بهترین ا رزشها ، آ دا ب ، راه و رسم زندگی را ا ز خدا طلب می کند. در قنوت ودعا ی خود بهترین ها را  نیز برای همنوعا ن وبند گا ن خدا آ رزو می کند و در سلا م پا یا ن نما ز به بند گا ن صا لح خدا درود و سلا م می فرستد. نما ز گزا رنظا فت ، پا کیزگی و بهدا شت را پیشه ی خود می کند ، حلا ل ترین و پا ک ترین غذا ها و نوشیدنی ها را مصر ف   می کند ، با بهترین ، پا ک ترین وحلال ترین  لباس وزیباترین وجه به ملاقا ت خدای خود می رود. برای سربلندی در پیشگاه حضرت حق گرد ا مور حرا م نمی رود و تلاش می کند که کارهای  شا یسته و پسند یده ا نجام دهد و فضایل بیشتری کسب نماید. همه ی این نکات احیا ء ، گسترش و حفظ ارزشها و سنن پسندیده ی ا نسانی و متعالی را به دنبا ل دا رد.
             
11 – مقا بله با سختیها ومشکلات
    خدا وند سبحا ن یکی ا ز راههای مقابله با مشکلا ت ، سختیها وشدائد را پناه بردن به نما ز و صبر و برد باری می دا ند و می فر ما ید:
         « ا ز صبر و نماز کمک بگیرید.»( سوره ی بقره ، آیه ی 45   )

   نما ز ا نسا ن را متوجه خدا و قدر ت لا یزا ل وی می کند که هیچ قدرتی برتر ا زا و نیست و هر چه اراده کند و بخواهد هما ن می شود. نما ز گزار وقتی به خدا فکر می کند که مشیت همه ی ا مور در دست توا نمند ا و می با شد و خا لق همه ی مخلو قا ت ا ست و از نیا ز و خوا سته ی تما م مو جو دا ت آگاهی دارد و به همه ی ا نسا نها لطف و عنایت دار د ، در موا جهه ی با سختیها ،   آرام می گیرد و برای تما م حوا دث تلخ و شیرین زندگی توجیه منطقی دارد و می گوید  « هرچه از دوست ر سد ، نیکوست » و  وقتی مصیبتی بر وی نا زل آید ، گو ید « اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُو ن »

12 – حق طلبی و عدا لت خوا هی      نما ز گزار هنگا می که می خوا ند « ایّا کَ نَعبُدُ وَ ایّا کَ نَستَعین »  خدا یا تنها ترا  می پرستم و ا ز تو یاری و مدد می خواهم ، خود را وام دار کسی نمی دا ند و  وقتی « لا اِ لهَ اِلَّا الله » را سر می دهد، یعنی دست رد به غیر خدا زده ا ست وفقط خدا را با لا تر و برزگ تر می دا ند وهیچکس وهیچ چیز را همتا ی وی نمی داند. ا ین ا نسا ن می آموزد که همیشه طرفدا ر حق و  طالب عدالت با شد. برا ی وی رعا یت  احترا م ، شا ن و حقوق دیگران  واجب و گاهی مقدم بر خود می با شد. و ا گر چنین نکند عبادتش مقبول حضرت حق قرار نمی گیرد.
 در نمازهای جماعت ، یکی از شرا یط ا ما م ، عا دل بودن وی ا ست و ا گر اما م عادل نبا شد ، نما ز دارای ا شکال و ا یرا د  است. یعنی نما ز گزا را ن در نماز درس عدالت طلبی می آ موزند. و   یا د می گیرند که عدالت در جا معه ی ا سلامی ، هد فی ارزشمند ا ست که حتی در رکن اصلی و ستون دین نیز به آ ن توجه شده ا ست ، پس باید در جامعه تحقق پیدا کند که حتی  ا نبیاء الهی نیز برا ی ا قا مه ی عدل و داد مبعوث شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد